The Use of Memorex as an Auxiliary Resource to Address Problem Solving in Analytic Geometry
Keywords:
Memorex Analytic Geometry Mathematics EducationAbstract
This Undergraduate Thesis (TCC) investigates the use of Memorex, a summarized and schematized material, as a support tool for solving Mathematics problems, with a focus on Analytic Geometry (point, line, and selected topics). The aim is to facilitate the understanding, retention, and practical application of these concepts. The methodology includes two versions of Memorex: a physical one, featuring formulas, mind maps, and questions from college entrance exams and the ENEM; and a digital one, containing the same content along with practical examples on a dedicated webpage. The study will assess the use of the physical Memorex in exams and apply questionnaires to measure its effectiveness in fostering students’ autonomy and academic performance.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 set. 2025.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2009.
Moreira, M. A. (2011). Aprendizagem significativa: da visão clássica à visão crítica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 4(1), 5–24.
Novak, J. D.; Gowin, D. B. (1999). Aprendendo a aprender. Plátano.
OLIVEIRA, R. S. Estratégias didáticas para o ensino de Matemática: esquemas e mapas conceituais. São Paulo: Cortez, 2021.
POLYA, G. How to solve it: a new aspect of mathematical method. Princeton: Princeton University Press, 1995.
SILVA, J. F. A organização esquemática no ensino da Matemática. Curitiba: Appris, 2019.
SILVA, Maria José da. Dificuldades de aprendizagem em Geometria Analítica: um estudo no Ensino Médio. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 19, p. 55-72, 2017.
SOUZA, M. A.; LIMA, P. R. Aprendizagem ativa em Matemática: estratégias para reduzir a ansiedade e promover a autonomia. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Giovanna De Brito dos Santos, Rafael Henrique Dalegrave Zottesso, Angela Fontana Marques (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais sobre os trabalhos publicados nesta revista, concedendo à SETIF o direito de primeira publicação. O conteúdo está licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite copiar, redistribuir, remixar, transformar e criar a partir do material para qualquer finalidade, inclusive comercial, desde que seja atribuída a autoria e feita referência à publicação original nesta revista.
Os autores concordam que qualquer reutilização de seu trabalho por terceiros deve incluir o nome dos autores, o título do artigo, o nome da revista, o DOI (quando disponível) e o link para a licença.
É permitido e incentivado que os autores disponibilizem a versão publicada do trabalho em repositórios institucionais, sites pessoais ou redes acadêmicas imediatamente após a publicação, com menção à publicação inicial nesta revista.