The Use of Memorex as an Auxiliary Resource to Address Problem Solving in Analytic Geometry

Authors

  • Giovanna De Brito dos Santos Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Paranavaí Author
  • Rafael Henrique Dalegrave Zottesso Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Paranavaí Author
  • Angela Fontana Marques Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Paranavaí Author

Keywords:

Memorex Analytic Geometry Mathematics Education

Abstract

This Undergraduate Thesis (TCC) investigates the use of Memorex, a summarized and schematized material, as a support tool for solving Mathematics problems, with a focus on Analytic Geometry (point, line, and selected topics). The aim is to facilitate the understanding, retention, and practical application of these concepts. The methodology includes two versions of Memorex: a physical one, featuring formulas, mind maps, and questions from college entrance exams and the ENEM; and a digital one, containing the same content along with practical examples on a dedicated webpage. The study will assess the use of the physical Memorex in exams and apply questionnaires to measure its effectiveness in fostering students’ autonomy and academic performance.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 set. 2025.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2009.

Moreira, M. A. (2011). Aprendizagem significativa: da visão clássica à visão crítica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 4(1), 5–24.

Novak, J. D.; Gowin, D. B. (1999). Aprendendo a aprender. Plátano.

OLIVEIRA, R. S. Estratégias didáticas para o ensino de Matemática: esquemas e mapas conceituais. São Paulo: Cortez, 2021.

POLYA, G. How to solve it: a new aspect of mathematical method. Princeton: Princeton University Press, 1995.

SILVA, J. F. A organização esquemática no ensino da Matemática. Curitiba: Appris, 2019.

SILVA, Maria José da. Dificuldades de aprendizagem em Geometria Analítica: um estudo no Ensino Médio. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 19, p. 55-72, 2017.

SOUZA, M. A.; LIMA, P. R. Aprendizagem ativa em Matemática: estratégias para reduzir a ansiedade e promover a autonomia. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2025-11-07

How to Cite

The Use of Memorex as an Auxiliary Resource to Address Problem Solving in Analytic Geometry. (2025). Information Technology Week, 1(1). https://tecnoif.com.br/periodicos/index.php/setif/article/view/169

Similar Articles

1-10 of 128

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)