Protecting Kids
Keywords:
infant digital security , awareness , Conscientization, Responsible internet use, children, adolescents, child protection , university extension , cybercrimes, digital manipulationAbstract
The "Protegendo Kids" (Protecting Kids) university extension project, developed by the Federal Institute of Paraná (IFPR), aims to raise awareness among parents and guardians about the risks and challenges of digital security for children and adolescents. Developed through the analysis of scientific articles and real-life cases, the project uses lectures and workshops with a dialogical approach to address topics such as cognitive and emotional vulnerability, cybercrimes, and digital manipulation. It is expected that this initiative will strengthen family supervision practices, encourage dialogue, and promote a more critical posture toward online content consumption, thereby contributing to the formation of a digital citizenship culture where child protection is understood as a shared responsibility among family, school, and society.
References
LEICHTMAN, M. D.; [cite_start]CECI, S. J. The nature of children's memory and its implications for child witnesses. Journal of Applied Developmental Psychology, v. 35, n. 4, p. 244-251, 2014.
LINDNER, T. et al. [cite_start]Development of truth-lie discernment in adolescence: cognitive and social implications. Journal of Youth Studies, v. 28, n. 2, p. 211-229, 2025.
OFCOM. Children's Media Use and Attitudes Report 2023. Londres: Ofcom, 2023. Disponível em: https://www.ofcom.org.uk. Acesso em: 25 set. 2025.
RIBBLE, M. Digital citizenship in schools: nine elements all students should know. 3. ed. Eugene: International Society for Technology in Education, 2015.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
STATISTA. Estatísticas globais sobre uso de redes sociais por crianças. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/1092478/global-social-media-usage-age/. 2024.
TIC KIDS ONLINE BRASIL. Relatório da pesquisa TIC Kids Online Brasil 2025. São Paulo: CGI.br, 2025.
UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas. Política de Extensão Universitária da Unicamp. Campinas: PRG/UNICAMP, 2016.
WARSCHAUER, M. Technology and social inclusion: rethinking the digital divide. Cambridge, MA: MIT Press, 2003.
YOUTH INTERNET MONITOR. Youth Internet Monitor 2025. Viena: Saferinternet.at, 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Eliandro Gomes da Silva, Isaque Carvalho Xavier, Marcelo Figueiredo Terenciani, Evanise Araujo Caldas Ruiz (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais sobre os trabalhos publicados nesta revista, concedendo à SETIF o direito de primeira publicação. O conteúdo está licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite copiar, redistribuir, remixar, transformar e criar a partir do material para qualquer finalidade, inclusive comercial, desde que seja atribuída a autoria e feita referência à publicação original nesta revista.
Os autores concordam que qualquer reutilização de seu trabalho por terceiros deve incluir o nome dos autores, o título do artigo, o nome da revista, o DOI (quando disponível) e o link para a licença.
É permitido e incentivado que os autores disponibilizem a versão publicada do trabalho em repositórios institucionais, sites pessoais ou redes acadêmicas imediatamente após a publicação, com menção à publicação inicial nesta revista.