Experience Report of the Workshop “Disassembling the Computer” in the Context of University Extension
Keywords:
Hardware, Computador, ExperiênciaAbstract
This article presents the experience of students from the Federal Institute of Paraná (IFPR), Paranavaí Campus, in implementing the "Disassembling the Computer" workshop, designed for students at the Sílvio Vidal Civic-Military School. The objective was to demystify hardware, introduce the computer's main components, and explain their functions in a clear and accessible manner, contributing to technological literacy and civic development. The proposal arose from the observation that, although young people are intensive users of technology, few understand its fundamentals. The methodology prioritized a practical and interactive approach, allowing participants to have direct contact with the parts of a disassembled computer. The results demonstrated student engagement, which demonstrated curiosity and interest in the functioning of the computer, as well as advances in logical reasoning and critical understanding of technological devices. The conclusion is that the project contributed to the democratization of access to technological knowledge, strengthening the role of university extension as a link between academia and the community.
References
da Educação, B. M. (2022). Diretrizes para a inserção da computação na educação básica.
Medeiros, D. S. and Almeida, L. C. B. (2020). O uso do software scratch como ferramenta para desenvolver o raciocínio lógico: um relato de experiência. In Congresso Nacional de Educação (CONEDU), 7., Maceió. CONEDU.
Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B., and Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, 52(11):60–67.
Rigo, D. C., Cordenonsi, A. Z., and Tolfo, A. P. (2021). O ensino do pensamento computacional na educação básica através do scratch. In Workshop de Informática na Escola (WIE/CBIE), 13., pages 110–119, Porto Alegre. SBC.
Severino, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. Cortez, São Paulo, 23 edition.
Unicamp (2016). A importância da extensão universitária: Conectando academia e comunidade. Disponível em: https://www.proec.unicamp.br/extensionando/extensionando-o-que-e-extensao/. Acessado em: Agosto de 2025.
Valente, J. A. and Almeida, M. E. B. d. (2014). Inclusão digital em questão. Cortez, São Paulo.
Warschauer, M. (2003). Technology and Social Inclusion: Rethinking the Digital Divide. MIT Press, Cambridge, MA.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Brayan B. T. C. Silva, Gabriel dos Anjos Lucim, Evanise Araujo Caldas Ruiz (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais sobre os trabalhos publicados nesta revista, concedendo à SETIF o direito de primeira publicação. O conteúdo está licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite copiar, redistribuir, remixar, transformar e criar a partir do material para qualquer finalidade, inclusive comercial, desde que seja atribuída a autoria e feita referência à publicação original nesta revista.
Os autores concordam que qualquer reutilização de seu trabalho por terceiros deve incluir o nome dos autores, o título do artigo, o nome da revista, o DOI (quando disponível) e o link para a licença.
É permitido e incentivado que os autores disponibilizem a versão publicada do trabalho em repositórios institucionais, sites pessoais ou redes acadêmicas imediatamente após a publicação, com menção à publicação inicial nesta revista.