Development of Bots with Discord.py: A Practical Approach to Introductory Programming
Keywords:
Python Programming, Educational Technology, Database Learning, Computational Thinking, Virtual Learning Environments, discord.py, discord, Student Engagement, Technical Education, Asynchronous ProgrammingAbstract
This paper presents the use of the discord.py library, in Python, as a pedagogical tool for teaching programming in technical education. Bots were developed on Discord to explore concepts such as programming logic, object-oriented design, data handling, asynchronous functions, and database integration. The research combined qualitative and quantitative approaches, using a questionnaire applied to students from technical computing courses. Re sults show that Discord, already part of students’ daily lives, can serve as a mo tivating learning environment, helping to overcome difficulties in logic and da tabases. Therefore, bot development proves to be an effective strategy to bridge theory and practice, fostering engagement and meaningful learning.
References
Almeida, C. (2021). Inteligência artificial e personalização da aprendizagem em ambientes digitais. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
Ausubel, D. P. (1982). A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. Moraes, São Paulo.
Compartilha, M. (2025). Metodologia de ensino. Disponível em: https://
www.modernacompartilha.com.br/metodologia-de-ensino. Acesso em: 16 set. 2025.
Deitel, H. M. and Deitel, P. J. (2013). Java: Como programar. Pearson, São Paulo, 10 edition.
discord.py (2025). discord.py documentation. Disponível em: https://discordpy.
readthedocs.io/. Acesso em: 20 set. 2025.
Kenski, V. M. (2012). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Papirus, Campinas, 8 edition.
Moraes, A. (2022). Plataformas digitais e engajamento no ensino de programação. Educação e Tecnologia.
Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books, New York.
Pereira, L. F. and Bertagnolli, S. C. (2020). Dificuldades no ensino-aprendizagem de programação: uma revisão sistemática. RENOTE, 18(1).
Piaget, J. (1975). A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Zahar, Rio de Janeiro.
Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. McGraw-Hill, New York.
Rapptz (2015). discord.py. Disponível em: https://github.com/Rapptz/ discord.py. Acesso em: 20 set. 2025.
Raymond, E. (1999). The Cathedral and the Bazaar. O’Reilly Media.
Silva, J. and Pereira, M. (2023). Gamificação no ensino técnico: estratégias e resultados práticos. Revista Brasileira de Educação Tecnológica.
Statista (2023). Most popular communication apps worldwide 2023. Disponível em: https://www.statista.com/.
Valente, J. A. (1999). O computador na sociedade do conhecimento. UNICAMP/NIED, Campinas.
Van Rossum, G. and Drake, F. L. (2014). The Python Language Reference Manual. Amsterdam.
Vygotsky, L. S. (1998). A formação social da mente. Martins Fontes, São Paulo, 6 edition.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Danilo Silva de Oliveira, Débora Tavares Gonçalves, Rafael Henrique Dalegrave Zottesso (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais sobre os trabalhos publicados nesta revista, concedendo à SETIF o direito de primeira publicação. O conteúdo está licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite copiar, redistribuir, remixar, transformar e criar a partir do material para qualquer finalidade, inclusive comercial, desde que seja atribuída a autoria e feita referência à publicação original nesta revista.
Os autores concordam que qualquer reutilização de seu trabalho por terceiros deve incluir o nome dos autores, o título do artigo, o nome da revista, o DOI (quando disponível) e o link para a licença.
É permitido e incentivado que os autores disponibilizem a versão publicada do trabalho em repositórios institucionais, sites pessoais ou redes acadêmicas imediatamente após a publicação, com menção à publicação inicial nesta revista.