Technology with Purpose: University Extension as a Tool for Social Transformation

Authors

  • Giovana Lopes Eberle Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Paranavaí Author
  • João Lucas Pinheiro de Oliveira Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Paranavaí Author
  • Brayan Mateus da Silva de Souza Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Paranavaí Author
  • Evanise Araujo Caldas Ruiz Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Paranavaí Author
  • Marcelo Figueredo Terenciani Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Paranavaí Author

Keywords:

university extension, software engineering, citizenship, education, social inclusion

Abstract

This article reports on the Extension Week carried out by Software Engineering students from IFPR – Paranavaí Campus in partnership with Colégio Cívico-Militar Estadual Sílvio Vidal. The initiative included courses, lectures, and workshops for technical high school students, covering seven thematic axes such as digital citizenship, inclusion, and sustainability. Results showed high engagement and impact on the development of students’ technical, communicational, and socio-emotional skills, while strengthening the connection between university and community, highlighting the importance of extension activities for academic and civic formation.

References

Bonassina, A. L. B. and Kuroshima, K. N. (2021). Impactos do ensino, pesquisa e extensão universitária: instrumento de transformação socioambiental. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 16(1):163–180. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10932.

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Senado Federal.

Colanzi, T., Silva, L., Medeiros, A., Gonçalves, P., Souza, E., Farias, D., and Amaral, G. (2023). Praticando a extensão no ensino de engenharia de software: Um relato de experiência. In Anais do XXXVII Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES), pages 514–523. Sociedade Brasileira de Computação.

FORPROEX (2012). Polı́tica nacional de extensão universitária. https://www.ufmg.br/proex/renex/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf.

Gadotti, M. (2017). Extensão universitária: Para quê? https://www.proec.unicamp.br/extensionando/extensionando-o-que-e-extensao. Acesso em: 29 mar. 2024.

Lima, J., Silva, J. V., de Oliveira, L., and Silva, A. (2020). Um relato de experiência da extensão universitária como prática formativa de estudantes de sistemas de informação. In Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (ERBASE), pages 263–271, Arapiraca-AL. Sociedade Brasileira de Computação.

Martins, R. E. M. W., Martins Filho, L. J., and Souza, A. R. B. d. (2021). Extensão universitária e formação docente: diálogos com a educação básica. Revista de Educação PUC-Campinas, 26:e215089.

Nogueira, M. d. D. P. (2001). Extensão universitária: construção de conceitos e práticas.

Revista Brasileira de Extensão Universitária, 1(1):83–88.

Proec, Unicamp (2024). Extensionando: o que é extensão. https://www.proec.unicamp.br/extensionando/extensionando-o-que-e-extensao. Acesso em: 29 ago. 2025.

Published

2025-11-07

How to Cite

Technology with Purpose: University Extension as a Tool for Social Transformation. (2025). Information Technology Week, 1(1). https://tecnoif.com.br/periodicos/index.php/setif/article/view/138

Similar Articles

1-10 of 72

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)